LASĂ-TE DE FUMAT !

ZIUA 1

- Hotărăşte-te să te laşi de fumat!
ALEGE SĂ NU FUMEZI!

- hrana: în aceste 24 de ore mănâncă doar fructe; bea 6-8 pahare de apă/zi;
- exerciţii de respiraţie adâncă;
- mers pe jos în aer liber;
- Nu uita: POFTA DE FUMAT DUREAZĂ DOAR ... 3 MINUTE! REZISTĂ!
- când simţi ispita: bea apă, exerciţii de respiraţie şi mers pe jos!
- NU UITA:
VREI SĂ TE LAŞI DE FUMAT!

ZIUA 2

- în toată perioada programului nu consuma cafea: cofeina şi nicotina stârnesc pofta una după cealaltă
- alimentaţia influenţează gândurile, activitatea creierului: în perioada programului nu consuma deloc dulciuri, prăjituri, ingheţată, sucuri;
- simptomele ce apar sunt normale: crampe la ceafă, picioare, dureri de cap, insomnie sau somnolenţă, dureri de stomac;
- simptomele trec în 2-3 zile;
- hrana: adaugă fructe şi zarzavaturi;
- NU UITA:
VREI SĂ TE LAŞI DE FUMAT!
POFTA DUREAZĂ DOAR 3 MINUTE!
APĂ, RESPIRAŢIE, MERS PE JOS!

ZIUA 3

- curăţă lucrurile îmbibate de tutun (haine, scaun, huse de la masina etc.)
- în perioada programului: fără alcool
(diminuează capacitatea de a judeca şi puterea de voinţă)
- nu prea multă mâncare la o masa (cumpătare: o digestie grea are nevoie de mult sânge pe care-l ia de la creier, aducând moleşeală, lenevie şi scăderea capacităţii de a judeca corect)
- hrana: adaugă lactate (brânză, caş)
- NU UITA:
VREI SĂ TE LAŞI DE FUMAT!
POFTA DUREAZĂ DOAR 3 MINUTE!
APĂ, RESPIRAŢIE, MERS PE JOS!


ZIUA 4

AI TRECUT DE CE ERA MAI GREU!
- acum poţi simţi mai bine gustul mâncărurilor;
- vei avea un ten colorat şi viu, dinţi şi dantură albă, miros plăcut;
- vei realiza economii financiare!!!
- hrana: lărgeşte varietatea de alimente: redu cantitatea de carne şi măreşte cantitatea de cereale, verdeturi, zarzavaturi, fructe: vei avea o minte agera! va scădea pofta de cafea şi tutun;
- bucură-te că cei apropiaţi apreciază efortul făcut şi reuşita
NU UITA:
VREI SA TE LAŞI DE FUMAT!
POFTA DUREAZĂ DOAR 3 MINUTE!
APĂ, RESPlRAŢIE, MERS PE JOS!


ZIUA 5

- Controlul greutăţii:
* nefumătorii au un ritm metabolic mai lent decât fumătorii
* exerciţii în aer liber (în afară de munca zilnică): mers pe jos, bicicletă, înnot, etc.
* redu cantitatea grăsimilor rafinate (uleiuri, unt, preparate din carne)
* măreşte cantitatea de zarzavaturi, cereale, fructe;
* dacă e posibil, foloseşte pâine integrală în loc de cea albă;
* redu consumul de zahăr (dulciurile).

- Formează-ţi obiceiul de a mânca corect!
* mănâncă ca un împărat dimineaţa, ca un prinţ la prânz şi ca un om sărac seara!
* nu mânca nimic între mese! DOAR APĂ! (nici cafea, nici dulciuri, nici fructe, nimic)
* fiecare gustare între mese măreşte nivelul lipidic în sânge: de aici imbolnăvirile de inimă şi cele arteriale;
* lasă un interval de 4-5 ore intre mese (nivelul lipidic scade în acest interval)
* aceste obiceiuri nesănătoase duc şi la îngrăşare; evitându-le nu vei avea probleme!

CONTINUĂ aceste sfaturi ca o regulă generală a vieţii tale

VEI FI MAI FERICIT, ECHILIBRAT, SĂNĂTOS!

VEI FACE ECONOMII SERIOASE ÎN BUGET!

FAMILIA SE VA BUCURA!

*** FELICITARI PENTRU REUŞITĂ !!! ***

CUM SĂ TE LAŞI DE FUMAT


1) DECIDE CĂ VREI ÎNTR-ADEVĂR SĂ TE SCHIMBI sau SĂ SCHIMBI ACEST OBICEI.


Numai tu poţi lua această decizie! Fără această motivare, nici o persoană şi nici o procedură nu are nici un impact asupra comportamentului tău. TU eşti cel (cea) care trebuie să decizi că e timpul să-ţi iei viaţa în propriile mâini, că tu controlezi propria-ţi viaţă şi nu invers.

2) CERE AJUTORUL sau SFATUL EXPERŢILOR ÎN DOMENIU, dacă simţi nevoia.

Probabil că mulţi dintre cei care fumează se vor regăsi în cele ce urmează: “Am început să fumez din clasa a X-a , de la 16 ani. Aveam în clasă un grup de băieţi (vecini şi prieteni de familie) care formau "gaşca mea", inclusiv în afara şcolii. Mi-au dat într-o zi să trag primul fum. Am zis că e o prostie şi am tuşit de era să mă înec. Părinţii mei sunt nefumători. Nimeni nu fuma la noi acasă. Doar eu am început, poate mai mult din spirit de solidaritate cu prietenii mei.”

Interesant de observat cum mulţi oameni au renunţat la obiceiurile nesănătoase (proaste) în acelaşi mod în care le-au dobândit: prin asociere cu oameni care împărtăşesc aceleaşi obiective sau au aceleaşi obiceiuri. Dacă ai decis să te laşi de fumat, evită compania fumătorilor, chiar dacă acest lucru înseamnă să-ţi vezi mai rar "prietenii cei mai buni". Dacă sunt într-adevăr cei mai buni prieteni, îţi vor respecta decizia şi nu se vor supăra dacă nu stai cu ei când fumează.
Există destule organizaţii sau grupuri care oferă sprijin pentru oamenii ce caută soluţii la problemele lor (ex. asociaţii anti-fumat etc.).


3) ÎNLOCUIEŞTE VECHIUL OBICEI CU UNUL NOU, POZITIV, CREATIV!

Adevărul este că un obicei nu se poate elimina pur şi simplu. El a fost creat dintr-un motiv şi umple un gol, care diferă de la o persoană la alta. În schimb este foarte simplu să înlocuieşti un obicei negativ cu unul pozitiv.

Psihologii spun că este bine să ai o nouă activitate, care să umple golul lăsat prin renunţarea la activităţile generate de obiceiul prost, care au devenit automatisme
(automatisme ale fumătorilor: deplasarea inconştientă spre locul de fumat, ducerea mâinii la buzunarul de la piept sau unde se ţine pachetul de ţigări de obicei, căutarea brichetei, jocul cu ţigara prin lovirea acesteia de masă ş.a.m.d.).

Înlocuieşte prostul obicei de a fuma cu unul bun, precum: jogging, fitness, vorbit, scris. Nu fii neinteligent în alegerea hobby-urilor, ci mai degrabă aspiră spre maturitate şi înţelepciune, spre mai bine şi fii concentrat pe ideile pozitive.

Personal, am înlocuit fumatul cu scrisul, o decizie înţeleaptă, fără de care aceste rânduri nu ar fi existat astăzi, iar eu nu aş fi fost la fel de sănătos.

4) FOLOSEŞTE TEHNICA PSIHOLOGICĂ A VIZUALIZĂRII PROPRIEI PERSOANE CA FIIND ELIBERAT DE ACEST OBICEI DISTRUCTIV!

Imaginează-ţi că în loc să fumezi, faci altceva, ceva pozitiv, care-ţi aduce un câştig - nu neapărat material :-).

AVERTISMENT:

O dată ce ai decis să capeţi un nou obicei bun, va trebui, un timp, să te forţezi să-l urmezi, cu toată fiinţa ta, ceea ce va necesita perseverenţă. În cele din urmă, va fi din ce în ce mai simplu, chiar distractiv. Dar pentru început, pentru a-l face să conteze, pentru a-l transforma într-un obicei bun, trebuie să-l practici timp de minimum 21 de zile. Fă-o pentru 21 de zile consecutiv şi vei avea într-adevăr o şansă. Vei începe să trăieşti o altfel de viaţă. Poţi deveni mai vesel, mai motivat, mai entuziast, mai liber.

SUCCES!

Verifică o metodă simplă de renunţare la fumat în 5 zile!


GUNOIUL INFORMAŢIONAL

Ori că mă uit la ştirile TV, ori că citesc un necrolog, este acelaşi lucru. Cu cât o ştire este mai nefastă, cu atât are audienţă mai mare. Într-adevăr, o ştire nefastă este mai impresionantă din punct de vedere emoţional şi deci, importanţa impactului său este direct proporţională cu gravitatea acesteia. Cum impactul este legat de audienţă...... se poate deduce uşor sloganul conform căruia: “Cu cât mai oribil, mai nefast şi mai inuman, cu atât mai impresionant, mai audiat, mai profitabil”.

Problema se pune însă în momentul în care analizăm efectele acestor ştiri negative zilnice, care „lovesc” pur şi simplu minţile milioanelor de telespectatori, creând impresia unei lumi din ce în ce mai dezastruoasă, care „se duce de râpă”, plină numai de crime, violuri, inundaţii, cutremure, dezastre şi nenorociri.

Am întâlnit oameni care considerau că toate calamităţile naturale produse în diverse zone de pe glob sunt o pedeapsă divină pentru „relele” umane. Conform teoriei acestora: dacă zilnic se produc un număr de violuri, crime şi alte nelegiuiri, paharul se umple la un moment dat, iar Divinitatea ne pedepseşte pentru păcatele menţionate printr-o calamitate naturală. Este o imagine apocaliptică!
Nu este de mirare că din ce în ce mai mulţi români suferă de diferite angoase, frici, fobii şi chiar atacuri de panică.

Viteza erei informaţionale ne-a luat pe nepregătite! Sunt prea multe informaţii de care trebuie să ţinem cont în adoptarea deciziilor zilnice, pe care trebuie să le luăm, încât suntem zăpăciţi. Este normal ca, în această goană zilnică, să nu mai discernem între bun şi rău, între informaţii pozitive şi negative, între informaţiile utile şi cele inutile.
Sentimentul este următorul: cu cât ştiu mai multe, cu atât mai bine. Şi alergăm după informaţii ca un drogat după doza zilnică. În această goană nebună, uităm să verificăm calitatea dozelor şi înghiţim tot ce ne cade la îndemână.

Ce e de făcut?

Nu putem schimba ştirile care se dau la TV.
Nu putem încetini fluxul informaţional zilnic.
Tot ce putem face este să apreciem permanent ceea ce vizionăm la TV, ascultăm la radio etc.
Evaluând permanent datele cu care venim în contact, putem să ne hrănim mintea cu proteine informaţionale şi să evităm gunoiul.

PROTEINELE INFORMAŢIONALE

Sunt mii de persoane care, zilnic, adoptă diete alimentare, mai mult sau mai puţin drastice. Dar sunt foarte puţine persoane care urmează o dietă informaţională sănătoasă. Foarte puţini evaluează ceea ce le intră în minte prin intermediul senzorilor vizuali şi acustici. Foarte puţini au un regim informaţional adecvat. Foarte puţini îşi hrănesc mintea cu informaţii bune, utile, pozitive.

Hrăneşte-ţi zilnic mintea cu proteine informaţionale în loc de dulciuri informaţionale! Evaluează ce-ţi bagi în cap! Evaluează ceea ce-ţi intră-n minte prin intermediul senzorilor vizuali şi acustici! TU alegi „ce mănânci”, „cum mănânci” şi „cât mănânci”, d.p.d.v. informaţional.
Dacă îţi hrăneşti mintea cu proteine, vei avea o minte suplă, agilă, care se mişcă rapid şi realizează multe. Dacă o vei alimenta cu dulciuri, vei avea o minte obeză din punct de vedere intelectual, care se mişcă greu şi realizează puţine. În nici un caz, nu-ţi hrăni mintea cu gunoi!

Rezultatul oricărui proces depinde în mare măsură de materia primă folosită. În orice sistem, rezultatul de la ieşire (output) depinde de ceea ce se introduce (input) la intrare. Mintea umană este un sistem. Informaţiile reprezintă materia primă introdusă în acest sistem. Comportamentul şi acţiunile sunt rezultatele prelucrării şi aplicării informaţiilor în viaţa de zi cu zi. Implicit, dacă introduci gunoi, tot gunoi vei avea la ieşire.
Ţine minte că:
EŞTI CEEA CE EŞTI ŞI TE AFLI UNDE TE AFLI, DATORITĂ A CEEA CE FACI!
Realitatea cotidiană abundă în gunoi şi dulciuri informaţionale. La prima vedere, pare destul de dificil să identifici proteinele. Însă este foarte simplu, dacă ţi-ai stabilit foarte clar obiectivele/scopurile.

Întreabă-te: „Acest lucru mă ajută, sau mă împiedică să-mi ating obiectivele/scopurile?” Dacă informaţiile respective te ajută în ceea ce urmăreşti, atunci reprezintă proteine mentale. Dacă nu, este foarte probabil să reprezinte grăsimi sau chiar gunoi.

Hrăneşte-ţi zilnic mintea cu proteine informaţionale, nu cu dulciuri informaţionale!
Evită gunoiul informaţional!

PS: Pentru cei care au ca scop deprinderea de aptitudini şi cunoştinţe financiare, recomand cu toată încrederea jocul CASHFLOW. Este o modalitate distractivă de a-ţi hrăni mintea cu informaţii din domeniul inteligenţei financiare.
Jucaţi-l şi nu vă va părea rău!

FOLOSEŞTE-ŢI TIMPUL ÎN MOD INTELIGENT!

Foloseşte-ţi timpul în mod inteligent, pentru că timpul înseamnă bani
(TIME IS MONEY – aşa cum spune americanul).
Este singurul activ de care dispunem toţi, dar pe care numai o parte ştim cum să-l valorificăm.
Este curios cum majoritatea românilor aşteaptă ca cineva să le spună ce să facă, cum să-şi cheltuiască cel preţios activ: timpul. Nu este mentalitate comunistă, deoarece am văzut acelaşi comportament şi în alte ţări. Este o condiţionare socială.
Vestea bună este că poţi trece peste ea, dacă realizezi că tu alegi
cum să-ţi cheltuieşti timpul.
TU EŞTI ŞEFUL!

Nu eşti obligat să urmezi indicaţiile nimănui. Numai tu eşti responsabil de ceea ce faci cu timpul tău. Foloseşte-l inteligent, investeşte-l cu cap!

Este greu să te pui în mişcare, deoarece, ne place sau nu, lenea este în firea umană. Căutăm tot timpul să terminăm cât mai repede ceea ce avem de făcut, ca să putem să ne relaxăm, să lenevim cât mai mult, să stăm. Dar, într-o epocă în care cuvântul de ordine este „mişcare”, „a sta” nu poate conduce decât la eşecuri. În zilele noastre, datorită vitezei cu care ştiinţa evoluează, statul pe loc se traduce prin regres, prin pierdere.

Dacă vrei să fii în top, elimină timpii morţi din viaţa ta! Investeşte timpul tău liber în acumularea de noi cunoştinţe în domeniul în care vrei să devii expert. Investeşte în educaţia ta!

Dacă îţi doreşti libertate financiară, îţi amintesc cele 3 ingrediente (cei 3 E):
2. EXPERIENŢA
3. Excesul de bani.
Atenţie: cel de-al treilea ingredient este derivatul primelor două!

Sfatul meu:
Citeşte zilnic, cel puţin 30 minute, ceva educaţional, motivaţional sau care te inspiră. Dacă nu poţi citi, atunci ascultă! Există cărţi audio.
Învaţă zilnic ceva!
Dacă ai o viteză medie de citire şi citeşti zilnic 30 de minute, vei parcurge 2 cărţi pe lună, adică 24 de cărţi pe an.
Conform statisticilor, 80% din oameni citesc, în medie, mai puţin de o carte pe an.
Persoanele de succes, adică restul de 20%, citesc, în medie, 20 de cărţi pe an.
Dacă nu poţi citi, atunci ascultă! Există o mulţime de cărţi audio pe piaţă, despre diverse subiecte. Dacă ştii limba engleză, oferta de materiale audio educaţionale creşte exponenţial.
Caută şi vei găsi!

Călătoriile introduc o mulţime de timpi morţi în viaţa ta, indiferent dacă te deplasezi cu maşina, mijloacele de transport în comun, trenul sau avionul! Foloseşte cu cap aceşti timpi morţi şi nu-i irosi.
Este adevărat că, nu întotdeauna poţi citi ceva în timpul deplasărilor. Dar poţi asculta!

Interesant este faptul că, în medie, în mediul urban din întreaga lume, un om petrece 1-2 ore/zi la volan, ceea ce înseamnă 7-14 ore/săptămână, adică 30-60 ore/lună, traduse în 360-720 ore/an.
Românul petrece, de asemenea, între 360 şi 720 ore/an în maşină, la volan, sau în mijloacele de transport în comun.
Cei ce locuiesc în zonele urbane aglomerate, pline de blocaje în trafic, stau în maşină chiar şi 4 ore/zi, adică aproximativ 1.400 ore/an. Nu este păcat de tot acest timp irosit?
Ştiai că un an universitar are aproximativ 850 ore de cursuri şi seminarii?
Timpul petrecut de tine la volanul maşinii echivalează cu 1-2 semestre universitare de cursuri şi seminarii!
Ce-ar fi dacă ai folosi timpul irosit de tine pe străzi? Ce-ar fi dacă, în loc de a asculta diverse posturi de radio (lăsând astfel, DJ-ii sau prezentatorii de ştiri să-ţi hrănească mintea), ai asculta cărţi audio? Ce-ar fi dacă ai folosi CD player-ul din maşină sau MP3 player-ul portabil pe post de unealtă pentru învăţat?

Doar prin simpla utilizare a timpului stat la volan pentru a te educa, poţi deveni unul dintre cei mai buni oameni în anumite domenii, care te interesează. Ascultând materiale educaţionale, poţi învăţa aproape orice: limbi străine, cum să te automotivezi, strategii de vânzare, tehnici de negociere, etc.

Foloseşte-ţi timpul în mod inteligent!

PS: S-ar putea ca materialele educaţionale audio să fie cea mai importantă descoperire după apariţia tiparului. Personal, sunt un fan înrăit al cărţilor audio. Nu mă sui în maşină fără un CD cu materiale audio educaţionale, pentru a le asculta pe drum. MP3 player-ul meu este plin în proporţie de 90% cu cărţi audio şi 10% cu muzică.

Dictionar de finantari P-V

Dictionar de finantari L-O

- P -
Parteneriat
Asociere temporara (in proiecte, de regula, fara personalitate juridica) a mai multor persoane juridice sau fizice in vederea desfasurarii anumitor activitati.
Parteneriatul pentru Aderare
Parteneriatul pentru Aderare este documentul agreat de catre Uniunea Europeana si tara candidata, reprezentand cadrul unic in care sunt prevazute ariile prioritare de dezvoltare si resursele disponibile in cadrul asistentei de pre-aderare.
Persoana de contact (POC - Point Of Contact)
Persoana care detine anumite informatii specifice privind un program de finantare, o organizatie sau un proiect si care are ca atributii (permanent, sau doar temporar - pentru un anumit program de finantare etc.) furnizarea acestor informatii persoanelor interesate.
P.H.A.R.E.
Poland Hungary Aid for Recontruction of Economy
Plan de actiune
Suita de activitati ordonate astfel incat sa fie atins un anumit scop.
Program de finantare
Forma de asistenta financiara prin care un finantator acorda fonduri si controleaza modul de utilizare a acestora.
Programul National de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (P.N.A.R.)
Programul National de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (P.N.A.R.) este complementul Parteneriatului pentru Aderare, in care sunt detaliate etapele prevazute de Guvernul Romaniei in vederea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia comunitara (Programul National de Adoptare a Acquis-ului Comunitar). Incepand cu anul 1999, la acest program este anexat Planul National de Dezvoltare.
Proiect
Set de actiuni executate intr-o perioada de timp, cu momente bine definite de inceput si de sfarsit, cu un scop clar al lucrarilor de efectuat, cu un buget propriu si cu un nivel specificat al rezultatelor de obtinut.
Proiect de finantare
Un proiect destinat a fi prezentat unui finantator pentru obtinerea unei finantari.
Promovare
Activitatea de sustinere in mod public a unei idei, activitati, proiect.
Publicitate
Difuzarea in public a unor informatii privind o activitate sau proiect.
- R -
Raport anual
Document cu periodicitate anuala in care este prezentat stadiul de derulare si rezultatele unei activitati sau proiect.
Raport de monitorizare
Raport care prezinta situatia desfasurarii unui proiect in functie de planul de lucru stabilit anterior; deseori, este realizat de un observator extern.
Raport final de activitate
Instrument de monitorizare a implementarii unui proiect, elaborat de conducatorul (managerul) proiectului la incheierea implementarii proiectului, pe baza compararii stadiului final obtinut cu cel prevazut in planificarea initiala a proiectului.
Raportare
Activitate, de regula periodica, de informare privind modul de desfasurare a unui proiect, modul in care sunt indeplinire obiectivele stabilite si propuneri de imbunatatire a functionarii ulterioare a proiectului.
Refinantare
Utilizarea de catre un beneficiar de finantare nerambursabila a fondurilor primite pentru acordarea, mai departe, de finantare pentru alte organizatii.
Registru
Condica in care sunt consemnate operatiuni diverse ale unei organizatii (de exemplu, registrele contabile).
Relevanta
Indeplinirea cel putin a unor conditii minime privind diverse criterii de analiza a proiectelor de finantare.
Replicare
Obtinerea de rezultate similare celor obtinute prin derularea unui proiect intr-o alta zona geografica decat zona in care a functionat proiectul respectiv.
Revolving
Tip de fond de creditare in care noi credite pot fi acordate pe masura ce sunt returnate cele acordate anterior.
Rezultat
Efect al unei activitati.
Risc
Situatie nefavorabila (care poate impiedica buna desfasurare a unui proiect) posibila a avea loc cu o anumita probabilitate.
- S -
Scop
Situatie dorita, pentru atingerea careia este organizat si implementat un anumit proiect.
Sinergie
Cresterea efectului obtinut prin utilizarea unui ansamblu de resurse peste suma efectelor care pot fi obtinute prin utilizarea separata a fiecarei resurse din cadrul ansamblului.
Sistem informational
Ansamblu organizat de elemente dependente intre ele (metode, persoane, infrastructura tehnica) care permite si asigura realizarea transferului de informatii intre diferite entitati.
Societate civila
Societatea civila este formata din cetateni, asociati sub diferite forme, care au aceleasi interese si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara aceste drepturi si interese. Acest concept are in vedere formele asociative - de tip apolitic, care nu sunt parti ale unei institutii fundamentale a statului sau ale sectorului de afaceri (organizatii neguvenamentale - asociatii sau fundatii, sindicate, uniuni patronale etc.) - care intervin pe langa factorii de decizie, pe langa institutiile statului, pentru a le influenta in sensul apararii drepturilor si intereselor grupurilor de cetateni pe care ii reprezinta. Cel mai adesea, aceasta notiune este utilizata in mod restrictiv, facandu-se referire ori la notiunea de civil (ca opus al celei de militar) ori numai la organizatiile neguvernamentale; pentru clarificarea unor asemenea nelamuriri, a fost utilizata denumirea "sector nonprofit" sau "al treilea sector al societatii", primele doua fiind institutiile fundamentale ale statului si sectorul de afaceri.
Solicitant
Persoana fizica sau juridica care depune in nume propriu un proiect in cadrul unei licitatii organizate in vederea acordarii de finantari nerambursabile. In cazul castigarii licitatiei, solicitantul devine beneficiarul finantarii.
Solicitanti eligibili
Solicitanti care indeplinesc criteriile minime impuse de finantator (referindu-se, de regula, la forma juridica de organizare, experienta, situatie financiar-contabila etc.).
Statut
Document constitutiv prin care se stabileste modul de organizare si functionare a unei persoane juridice.
Subventie
Ajutor banesc acordat de stat, de o organizatie etc. unei alte organizatii sau persoane.
Sustenabilitate
Proprietatea rezultatelor si efectelor unui proiect de a se mentine intr-o perioada mai lunga de timp, dupa finalizarea proiectului.
- T -
Transa de finantare
Suma de bani, reprezentand un anumit procent din suma totala acordata sub forma de finantare nerambursabila, primita de beneficiar pentru finantarea activitatilor proiectului in perioada urmatoare, pana la primirea transei urmatoare.
Tari membre UE
Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
- V -
Vademecum
Document cadru care se refera la modul in care se acorda finantari nerambursabile, in baza unor licitatii de proiecte.
Voluntar
Persoana care desfasoara activitati in cadrul unui proiect fara a primi pentru aceasta nici o remuneratie.

Dictionar de finantari L-O

Dicţionar de finanţări E-I

- L -
Licitatie de proiecte
Procedura competitionala de acordare de fonduri nerambursabile pe baza de proiecte, derulata dupa reguli speciale, care are ca rezultat atribuirea fondurilor catre proiectele care obtin punctajele cele mai bune in cadrul evaluarii specifice realizata de catre un comitet de evaluare constituit in acest scop.
- M -
Matrice cadru logic
Set de concepte corelate care descriu intr-un mod operational cele mai importante aspecte ale unui proiect.
Metodologie
Ansamblu de procedee folosite pentru atingerea unui scop.
Microintreprindere
Intreprindere care are pana la 9 salariati, are o cifra de afaceri anuala echivalenta de pana la 8 mil. EUR si nu are ca actionar sau asociat (care sa detina peste 25% din capitalul social) nici o persoana juridica care are peste 250 de angajati. Nu sunt incluse societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare si societatile cu activitate exclusiva de comert exterior, precum si persoanele fizice si juridice a caror activitate principala o reprezinta cumpararea si revanzarea de produse sau inchirierea de bunuri mobile sau imobile.
Model de buna practica
Modalitate de organizare si desfasurare a unui proces considerata similara unui standard de calitate.
Monitorizare
Activitate de colectare sistematica de informatii privind modul de desfasurare si rezultatele anumitor activitati. Constituie o etapa indispensabila pentru desfasurarea evaluarii activitatilor respective.
- O -
Obiectiv
Rezultat care trebuie obtinut in efortul de atingere a scopului unui proiect.
O.N.G.
Organizatie Ne-Guvernamentala
Ordin de plata
Dispozitie neconditionata data de emitentul ordinului de plata unei societati bancare de a pune la dispozitia unui beneficiar o anumita suma de bani (indicate in ordinul de plata).

Dicţionar de finanţări P-V

Dictionar de finantari E-I

Dicţionar de finanţări A-D

- E -
Efecte multiplicatoare
Posibilitatile de replicare si extindere a rezultatelor unui proiect.
Eligibilitatea proiectului
Conditii obligatorii pe care trebuie sa le indeplineasca un proiect pentru a avea dreptul de a participa la o licitatie in vederea obtinerii unei finantari nerambursabile.
Evaluare
Analiza modului de desfasurare a unor activitati sau a unui proiect, a modului in care au fost indeplinite obiectivele stabilite initial si a rezultatelor obtinute, precum si indicarea unor actiuni corective necesare pentru atingerea obiectivelor prevazute initial.
Expert
Persoana fizica sau juridica care are cunostinte si experienta importanta intr-un anumit domeniu.
Expertiza manageriala
Cunoastere extinsa si aprofundata a unor probleme din domeniul managementului.
Expertiza tehnica
Cunoastere extinsa si aprofundata a unor probleme cu caracter tehnic.
Extindere
Marirea numarului de membri ai grupului tinta, includerea unor grupuri tinta noi, dezvoltarea activitatilor curente sau realizarea de noi activitati in cadrul unui proiect.
Extras de cont
Document care indica intrarile, iesirile si disponibilitatile de numerar dintr-un anumit cont bancar.
- F -
F.D.S.C.
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
Finantare nerambursabila
Suma acordata cu titlu nerambursabil in scopul desfasurarii anumitor activitati din cadrul unui proiect agreat de finantator.
FP 6 / PC 6
Framework Programme 6 / Programul Cadru 6
F.R.D.S.
Fondul Roman pentru Dezvoltare Sociala
Furnizori
Persoane fizice sau juridice care ofera (contra cost sau cu titlu gratuit) diferite bunuri, desfasoara lucrari si presteaza servicii necesare pentru desfasurarea unor activitati.
- G -
Grant
Suma de bani acordata sub forma de finantare nerambursabila pentru un anumit proiect, in scopul promovarii unei politici a Uniunii Europene.
Grup tinta
Grup de persoane fizice sau juridice (definite ca arie geografica, domeniu de activitate etc.) carora li se adreseaza direct un proiect, prin intermediul carora un proiect isi propune sa realizeze o schimbare; membrii grupului tinta se pot regasi intre beneficiarii proiectului.
- I -
I.M.M. / S.M.E.
Intreprindere Mica sau Mijlocie / Small and Medium Enterprise (vezi si "intreprindere"; "microintreprindere"; "intreprindere mica"; "intreprindere mijlocie").
Impact
Efect (pozitiv sau negativ) al unui proiect sau activitati, dupa terminarea acesteia, asupra unei anumite stari de fapt (de exemplu, reducerea ratei somajului intr-o anumita regiune), asupra unei organizatii (de exemplu, perfectionarea personalului in domeniul activitatilor de consiliere a cetatenilor) sau persoane fizice (de exemplu, cresterea gradului de informare privind drepturile cetatenesti). In analiza impactului trebuie avute In vedere grupurile tinta ale proiectului precum si alti beneficiari directi si indirecti.
Impact structural
Modificarea unor componente ale structurii organizatorice ale unei organizatii ca efect al derularii unui proiect sau al unei activitati.
Implementare
Transpunerea in realitate a unui plan de activitate.
Inchiriere
A da sau a lua in folosinta temporara un anumit bun in schimbul unor plati periodice (chirie).
Indemnizatie
(1) Suma de bani platita unei persoane fizice in plus fata de salariu, pentru o munca prestata in plus sau de o calitate superioara.
(2) Suma de bani platita unei persoane angajate pe o perioada limitata.
Indicator
Expresie numerica cu ajutorul careia se caracterizeaza un anumit fenomen economic.
InfoKiosk
Punct de informare specializat constand dintr-un echipament de calcul utilizat pentru prezentarea interactiva a Uniunii Europene, a institutiilor sale, a statelor membre si a tarilor candidate, precum si a procesului de aderare al Romaniei.
Intreprindere
Orice forma de organizare a unei activitati economice, autonoma patrimonial si autorizata, potrivit legilor in vigoare, sa faca acte si fapte de comert, in scopul obtinerii de profit prin realizarea de bunuri materiale sau prestari de servicii, din vanzarea acestora pe piata.
Intreprindere mica
Intreprindere care are intre 10 si 49 salariati, are o cifra de afaceri anuala echivalenta de pana la 8 mil. EUR si nu are ca actionar sau asociat (care sa detina peste 25% din capitalul social) nici o persoana juridica care are peste 250 de angajati. Nu sunt incluse societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare si societatile cu activitate exclusiva de comert exterior, precum si persoanele fizice si juridice a caror activitate principala o reprezinta cumpararea si revanzarea de produse sau inchirierea de bunuri mobile sau imobile.
Intreprindere mijlocie
Intreprindere care are intre 50 si 249 salariati, are o cifra de afaceri anuala echivalenta de pana la 8 mil. EUR si nu are ca actionar sau asociat (care sa detina peste 25% din capitalul social) nici o persoana juridica care are peste 250 de angajati. Nu sunt incluse societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare si societatile cu activitate exclusiva de comert exterior, precum si persoanele fizice si juridice a caror activitate principala o reprezinta cumpararea si revanzarea de produse sau inchirierea de bunuri mobile sau imobile.
Ipoteza
(in matricea cadru logic) Conditie care trebuie indeplinita pentru a permite functionarea in bune conditii a unui proiect, dar care ramane in afara scopului proiectului.
I.S.P.A.
Instrumentul pentru Politici Structurale pentru Pre-Aderare

Dicţionar de finanţări L-O

Dictionar de finantari A-D

- A -
Abordare inovativa
Utilizarea unei metodologii de lucru care implica elemente de noutate, pe plan local, national sau mondial, care permit obtinerea unor rezultate mai bune decat in cazul altor metodologii.
Acord de parteneriat
Document prin care se stabilesc responsabilitatile si modul de colaborare pentru realizarea unui proiect sau activitati (vezi si "parteneriat").
Acord de parteriat (UE)
Proces in care sunt implicati diversi actori care sunt uniti pentru a forma o asociatie functionala, lucrand pentru atingerea unui scop stabilit de comun acord. Acest proces este bazat pe principii democratice si sustinut prin structuri clar definite, incluzand si un proces de evaluare continua care asigura ca rezultatele aduc o valoare adaugata.
Acont
Suma platita inainte de primirea bunului, executarea lucrarii sau prestarea serviciului. Partea care da acontul pierde aceasta suma daca renunta la contract.
Acquis comunitar
Ansamblul reglementarilor legale precum si a politicilor si institutiilor care asigura implementarea si respectarea lor in Uniunea Europeana.
Act aditional
Conventie incheiata intre doua parti contractante prin care se modifica, se restrange sau se completeaza un contract preexistent.
Act constitutiv
Document prin care se stabileste cadrul legal in care va functiona o persoana juridica.
Activitati eligibile
Tipuri de activitati pentru care se poate solicita finantare printr-un proiect; lista lor difera functie de finantator si de programul de finantare.
Actiune cheie
Actiune esentiala pentru atingerea obiectivelor unui proiect.
Advocacy
Proces organizat si sistematic de influentare a deciziilor - de exemplu, politicile publice in diverse domenii - care afecteaza direct viata oamenilor.
An fiscal
Perioada de 12 luni calendaristice consecutive in care se inregistreaza obligatiile fiscale ale unei persoane juridice.
A.N.D.R.
Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala
Anexa la contract
Document prin care se detaliaza anumite clauze ale unui contract (parametri tehnici sau calitativi, diverse conditii si termene etc.).
Anexele proiectului
Documente care insotesc o cerere de finantare; pot fi anexe obligatorii solicitate expres de finantator (buget, matrice cadru logic, acte constitutive ale solicitantului etc.) sau anexe facultative (care au valoare explicativa si justificativa pentru un proiect, de tipul studiilor de piata, a datelor statistice etc.).
Antet
Inscris in partea superioara a documentelor de corespondenta ale unei organizatii in care se indica denumirea completa, sigla, adresa, capitalul social, codul comercial, contul bancar (eventual obiectul de activitate etc.).
Articol bugetar
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Audit al proiectului
Activitate de verificare a documentelor si inregistrarilor contabile realizate in cadrul unui proiect.
Autoritate contractanta
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997). Practic, este o institutie (publica sau privata) care incheie cu un finantator un contract privind implementarea unui program de finantare al respectivului finantator, atunci cand finantatorul nu se implica direct si in totalitate de organizarea activitatilor de acordare a finantarilor.
Autoritate de implementare
Institutie (publica sau privata) care implementeaza efectiv contractul de finantare incheiat de o anumita autoritate contractanta, asigurand organizarea si desfasurarea in bune conditii a licitatiei de proiecte, a evaluarii proiectelor depuse si a implementarii proiectelor castigatoare.
Autoritati ale administratiei publice locale
Consiliile locale, Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, si primarii, presedintii consiliilor judetene si primarul general al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive.
Avans
Prima transa dintr-un imprumut nerambursabil, acordata de obicei inainte de inceperea efectiva a activitatilor proiectului.
- B -
Banca corespondenta
Banca cu acces direct la reteaua interbancara internationala si care mijloceste transferurile internationale de fonduri pe care o alta banca nu le poate realiza in mod direct.
Beneficiari
Persoane (fizice sau juridice) in folosul carora se produce schimbarea urmarita de proiect.
Bilant
Document de sinteza contabila in care se infatiseaza patrimoniul economic si juridic al unei organizatii la un moment dat. Se realizeaza obligatoriu periodic, conform legii, precum si ori de cate ori este considerat necesar.
- C -
Capacitate manageriala
Capacitate de a planifica, organiza, desfasura si controla anumite activitati.
Cec
Instrument de plata prin care tragatorul (persoana care trebuie sa plateasca o suma de bani unui beneficiar) da un ordin neconditionat altei persoane (tras - o societate bancara la care tragatorul are deja constituit un disponibil sub forma unui cont) sa plateasca suma de bani prevazuta pe fila de cec persoanei (beneficiarul) care se prezinta cu cecul la sediul trasului.
Cerere de finantare
Document prin care este solicitat sprijinul unui finantator pentru acoperirea costurilor de functionare ale unui proiect; in acest scop, in cadrul cererii este prezentat detaliat proiectul, este argumentata necesitatea lui si sunt prezentate avantajele sale.
Ciclul proiectului
Proces care cuprinde diferitele tipuri de activitati care au loc la momente diferite in timpul executarii proiectului.
Cofinantare (co-finantare)
Partea de finantare care trebuie asigurata de fiecare dintre partile implicate intr-un contract de finantare (finantator, respectiv solicitant si parteneri), in cazul unui contract de finantare nerambursabila.
Comitet de evaluare
Grup de persoane fizice desemnate de autoritatea contractanta, dupa criterii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate si impartialitate, care urmeaza sa evalueze ofertele sau proiectele depuse de diversi solicitanti in cadrul unei licitatii.
Comodat
Primirea unui bun in folosinta, cu obligatia de a-l inapoia la momentul stabilit in aceeasi stare in care a fost primit.
Conditii de eligibilitate
Conditii obligatorii pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana juridica, grup de persoane fizice sau persoana fizica individuala pentru a avea dreptul de a participa la o licitatie de proiecte de finantare.
Continuitatea proiectului
Continuarea activitatilor esentiale ale unui proiect, chiar la scara mai redusa, dupa incetarea finantarii nerambursabile, astfel incat grupurile tinta sa obtina in continuare beneficii.
Contractare
Procesul de semnare si derulare a unui contract de finantare intre finantator si beneficiar (castigatorul unei licitatii de proiecte de finantare).
Contributie in natura
Poate fi reprezentata de cladiri, echipamente, munca voluntara, alte bunuri sau servicii - apartinand solicitantilor de finantari nerambursabile sau partenerilor acestora din proiectele depuse.
Cost direct
Cost legat direct numai de o anumita activitate sau proiect (salariile persoanelor care desfasoara activitatea respectiva etc.).
Cost indirect
Cost legat de functionarea de ansamblu a unei organizatii care desfasoara mai multe activitati (cheltuielile de asigurare a sediului organizatiei etc.).
Costuri eligibile
Cheltuieli acceptate in cadrul bugetului unui anumit proiect; lista lor difera functie de finantator si de programul de finantare.
Costuri neeligibile
Cheltuieli care nu sunt acceptate in cadrul bugetului unui anumit proiect; lista lor difera functie de finantator si de programul de finantare.
Creditarea unui cont bancar
Operatie prin care creste valoare disponibilului dintr-un cont bancar.
Cuantificarea rezultatelor
Stabilirea unor valori numerice pentru rezultatele unui proiect.
Curriculum Vitae
Prezentare sumara (de regula, nu mai mult de 1-2 pagini) a unei persoane. Cuprinde date personale de identificare, informatii relevante privind experienta in anumite domenii sau activitati, precum si alte informatii (studii, domenii de interes personal etc.).
- D -
Data limita
Data pana la care pot fi depuse si inregistrate in evidentele organizatorului licitatiei proiecte pentru care se solicita finantare nerambursabila. De regula, aceasta data se refera la momentul cand este primit un proiect de organizatorul licitatiei, nu la momentul expedierii lui catre organizator (prin posta, curier etc.) . Proiectele ajunse dupa aceasta data sunt primite si inregistrate, dar sunt declarate necastigatoare si nu participa la licitatie.
Debitarea unui cont bancar
Operatie prin care scade valoare disponibilului dintr-un cont bancar.
Decont
Document prin care o persoana justifica o anumita cheltuiala catre o persoana juridica.
Decontare
(1) Operatiune contabila prin care se inregistreaza in evidentele contabile ale unei persoane juridice folosirea unei sume de bani primite.
(2)Operatie care consta in realizarea de plati si, respectiv, de incasari, astfel incat are loc lichidarea unor obligatii de plata.
Delegat
Persoana imputernicita sa actioneze in numele unei persoane juridice pe un timp determinat, pentru a indeplini anumite servicii.
Delegatie
Document prin care o persoana isi exercita anumite atributii acordate si prin care se atesta indeplinirea misiunii (vezi si "delegat").
Document de atestare a calificarii
Documente prin care este prezentata activitatea desfasurata de o organizatie pentru diversi beneficiari.
Durabilitatea proiectului
Continuarea activitatilor esentiale ale unui proiect, chiar la scara mai redusa, dupa incetarea finantarii nerambursabile, astfel incat grupurile tinta sa obtina in continuare beneficii (sens sinonim "continuitatea proiectului").

Dicţionar de finanţări E-I

SA INŢELEGEM FRICA

Ce este frica?

Frica este o emoţie foarte fizică. Putem simţi inima bătându-ne cu putere, o senzaţie de gol în stomac, durere intensă de cap, tremurături, transpiraţii sau furnicături. O manifestare fizică întâlnită chiar şi în expresiile uzuale este nevoia de a merge des la toaletă (“fac pe mine de frică”).

Frica este utilă atunci când trebuie să faci faţă unui pericol fizic. Te împinge la acţiune. În trecut, înfruntarea unui pericol necesita o cantitate suplimentară de hormoni, care le permiteau strămoşilor să lupte cu mai multă forţă sau să alerge mai repede. Aceşti hormoni reduc alte procese normale ale corpului, precum digestia, pentru a permite folosirea la maxim a energiei disponibile, pentru a face faţă ameninţării.

Acest răspuns natural al corpului este excelent în situaţii de pericol fizic. În schimb, este de nedorit în cazul pericolelor de ordin psihologic. Este ceea ce se întâmplă în zilele noastre, datorită multitudinii de informaţii care ne asaltează zilnic. O ameninţare de tip psihologic generează producerea automată a unei cantităţi mai mari de hormoni care te fac să intri în panică, să te simţi speriat. În plus, ca situaţia să fie şi mai dificilă, frica este un ciclu repetitiv, care se autosusţine. Cu cât ne gândim mai mult la subiectul care ne îngrijorează, cu atât devenim mai neliniştiţi.

EXISTĂ 3 METODE DE A SCĂPA DE CERCUL VICIOS AL FRICII:
1. prin efort fizic - consumarea hormonilor;
2. prin metode psihologice - înţeleg ameninţarea şi că nu este atât de reală pe cât părea la prima vedere;
3. holistic - combinaţie între exerciţii fizice şi mijloace psihologice.

Antidot pentru frică.

Kiyosaki si investitiile imobiliare

Trebuie să recunosc că aproape tot ceea ce ştiu despre investiţiile imobiliare am învăţat jucând jocul Cashflow şi ascultând învăţăturile lui Robert Kiyosaki.

Pentru că sunt un practician înrăit şi nu cred nimic până nu verific, am verificat tot ceea ce a afirmat R.Kiyosaki. Spre surprinderea mea, într-o lume în care eram foarte obişnuit cu minciuna, am descoperit că ceea ce spunea, în special despre investiţiile imobiliare, era perfect adevărat. Multe lucruri nu le ştiam deoarece se refereau la investiţii imobiliare prin firma şi nu ca persoană fizică, asa cum mulţi sunt obişnuiţi.

Lecţia cea mai importantă din punctul meu de vedere, se referă la avantajele investiţiilor în imobliare. Spre deosebire de alte investiţii, imobiliarele aduc 4 tipuri de profit. Da! Aşa este! În cazul imobiliarelor, profitul se compune din următoarele:
1. chiria
2. deprecierea
3. aprecierea
4. evitarea taxelor prin reinvestirea profitului

Primele 3 puncte sunt LMC (La Mintea Cocosului).
Pentru punctul 4, întrebaţi orice contabil care are habar de investiţii imobiliare.

Mai mult: studiaţi secretele prin care Robert Kiyosaki şi soţia sa au cumparat proprietati imobiliare, acestea devenind în scurt timp activele lor pentru totdeauna: